See teemat ilmestav foto nagu ka muu meie kodulehel olev iüldine llustreeriv pildimaterjal on loodud tehisaru poolt. Galerii fotod on siiski jätkuvalt autentsed. Pildil kujuab siis tehisaru ennast ehitusel ja projektijuhtimisel abistavas rollis. Ehkki oma projektide puhul oleme tehisaru kasutanud veel võrdlemisi vähe, on sellel siiski nähtav ja tajutav roll tuleviku ehitusmaastikul.
Me kasutasime kodulehe tegemisel meelega tehisaru, et panna selle ja enda võimed proovile ning ka seetõttu, et uudishimu ja õppimine on meie DNA. Jah, me ei ole professionaalsed veebikujundajad, ent usun, et saime siiski päris normaalselt tehisaru abiga sellega hakkama. Ja eks nagu maitsetega ikka ole, ilu on vaataja silmades.
Hetkel veel on tehisaru võimalused kasinad, eriti just selles osas, mis puudutab ehitamist, projekteerimist ja kujundamist. Vähemalt meie ei ole leidnud veel sellist, mis tõeliselt ereda tähenda taevas säraks, ja mida soovitaks ka oma klientidele sisekujunduse osas või projektide arendamiseks. Nendel kõigil on palju ja väga palju puuduseid. Pigem on AI hetkel lihtsalt järjekordne moeröögatus nagu Angry Birds omal ajal oli või kui tuli “nuti”-buum, kus kõik seadmed, mis vähegi suutsid kuidagi internetiga ühenduda, pandi seda hoolimata tegelikust vajadusest ja funktsionaalsusest tegema. Peamine müügiargument oli ju see, et tegemist on nutiseadmega.
Tulevikus, samas, oleks tehisarul võimalik haarata endale väga suur ja oluline roll ehituses ja turvalisuse tagamisel. Kas see asendaks täielikult inimese? Sellesse me pigem ei usu. Tõenäoliselt oleks see hea abimees üüratus globaalses toodete ja teenuste maailmas. Just tänu oma näiliselt põhjatule andmekogule ja hämmastavale kiirusele, lööb tehisaru üsna varsti naela guugeldamise kirstu ja inimesed hakkavad üha enam kasutama seda lahenduste leidmiseks. Näiteks sisekujunduses.
Siinkohal on igati paslik tehisaru varju kahvatanud virtuaalreaalsus mängu tuua. Maja projektide joonestamine ei ole enam ammu käsitöö. Ilmselt paljud ei ole näinud veel 30-40 aastat tagasi kasutusel olnud joonestuslaudasid, sirkleid ja malle. Teritanud harilikku pliiatsit ega täitnud piinliku täpsusega joonestusnurka. Praegu teeb selle töö ära küll seesama arhitekt, ent kasutab selleks arvutit ja CAD programmi. Ent kujutlegem ennast niteks kümne aasta pärast tulevikus, kuis ei ole enam tehisaru vaid kasutusel on juba suprer-tehisaru ja virtuaalreaalsus.
Tõenäoliselt on selleks hetkeks virtuaalreaalsuse seadmed juba taskukohased kõigile, ent fantaseerimise mõttes eeldame, et ühiskondlik ja tehnoloogiline areng liiguvad selles rütmis, et väärtustatakse siiski kontakti teise inimesega, mitte arvutiga. Kuidas võiks sellisel juhul välja näha maja projekteerimine? Üks võimalik variant võiks olla selline, kus klient astub sisse arhitekti büroosse, kus koos arhitektiga kujundatakse virtuaalreaalsuse keskkonnas maja projekt erinevatest lahendustest plokkidest, mida on võimalik vastavalt soovile ühest kohast teise ümber tõsta või nihutada. Tehisaru kontrolliks tehnilist poolt ja uuendaks projekti reaalajas.
See oleks ilmselt nagu videomäng virtuaalses maailmas, mille lõpptulemus on see, et veel enne, kui projekt saab ametnikult heakskiidu, on võimalus selles pere ja sõprade seltsis virtuaalset soolaleivapidu pidada. Ilmselt sellest praemat lahendust kodu projekteerimiseks ja planeerimiseks pole. Juba mõte sellest, et saad oma maja katsetada ja proovida enne ehituse algust on paljulubav.
Ent tehis- või super tehisarust ei oleks kasu ainult projekteerimisel. Ka ehitamisel laiemalt. Ehitus on ses mõttes keeruline, et igat üksikut juhtumit tehisarule selgeks teha on aeganõudev. Ja selleks, et selliseid näiteid üldse leida, on vaja seda, et sellised saaksid visuaalselt jäädvustatud. Jah, ma räägin ehituspraagist ja vigadest.
Ei ole väheusutav, et tulevikus saab turuosaliste tugeval survel standardiks 360-kraadi arukas kaamera ehitusel, mis suudab tagada ehitusel viibivate isikute privaatsuse nad videolt kustutades ja selle, et suudab üles leida vähemalt enamuse lohakust või suisa pahatahtlikku praaki.
Leave a Reply